הרובע היהודי בפראג

סיור פרטי ברובע היהודי בפראג

יש באפשרותכם להזמין סיור פרטי בעברית מודרך על ידי מדריך ישראלי שמתגורר בפראג אשר יסביר ויראה לכם את סודותייה החבויים של הרובע ההודי בפראג, לפרטים נוספים צרו איתנו קשר כאן.

הרובע היהודי בפראג

(בצ'כית – Židovská čtvrť) – הוא נחשב לאחד האזורים ההומה תיירים המגיעים לבקר בפראג הנהנים ממורשת יהודית מרתקת, הרובע היהודי מוכר גם בתור אזור יוזפוב הוא נקרא כך על שמו של הקיסר יוזף השני שהעניק ליהודי פראג זכויות בשנת 1782 שכמותן לא היה להם כאן בעבר, לדוגמא הזכות לקניין אדמות והזכות ללימודים גבוהים ולשרת בצבא ועוד.. ובתמורה לכך היהודים קראו לרובע על שמו של הקיסר השני. כמו כן, הרובע היהודי מכיל את שאריות הגטו היהודי בפראג. בתחילת המאה העשרים, עיריית פראג הרסה את חומת הגטו סביב הרובע והפכה את הרובע לאזור פתוח, רוב המבנים הישנים נהרסו ובמקרום נבנו בתים חדשים ויפים יותר. מדי יום פוקדים את הרובע מבקרים רבים המתענייניים בהיסטוריה יהודית של העיר ולא רק מבקרים יהודים מגיעים לכאן, ברובע תוכלו לפגוש תיירים מהעולם כולו. הרובע, שהוקם במאה ה- 13, ממוקם בין נהר הוולטובה לכיכר העיר העתיקה וזהו הרובע היחיד בפראג בו הותר ליהודים להתגורר בעיר. ברובע ישנם מספר בתי כנסת, חלקם משמשים כיום למוזיאונים (הכניסה בתשלום) בינהם בית הכנסת הישן חדש (אלט-נוי-שול) כמו כן בית כנסת זה נקרא בית כנסת של המהר"ל מכיוון שהוא מקושר למהר"ל מפראג (רבי יהודה ליווא בן בצלאל), בית הכנסת הקלויז, מייזל, פינקס ובית הכנסת הספרדי.
ברובע היהודי נמצא הבניין של הקהילה היהודית ששימש בעבר כביניין העירייה היהודי ומקום מפגש של יהודי פראג, הביניין הוקם בשנת 1586. על מבנה זה נמצא ללא ספק אחד מהשעונים המיוחדים ביותר בעולם – המציג אותיות במקום מספרים ומחוגיו נעים נגד כיוון השעון.
כמו כן, ברובע נמצא אחד האתרים החשובים ביותר ליהודים בפראג:

בית הקברות היהודי – ההערכה היא כי ישנן למעלה מ-12,000 מצבות מעל פני הקרקע, וייתכן שכ100,000 נטמנו בבית עלמין זה במשך כל השנים. האישים החשובים ביותר הקבורים בבית הקברות היהודי הם:

הרב יהודה ליווא בן בצלאל, הידוע בשם המהר"ל מפראג יוצרו של "הגולם מפראג",
רבי דוד אופנהיימר הראשון בעל נשאל דוד זיע"א
רבי שלמה אפריים בעל ספר 'כלי יקר' זיע"א
רבי אביגדור קרא זיע"א רבי אברהם קרא זיע"א
רבי מאיר שיף המכונה מהר"ם שי"ף זיע"א
רבי יצחק חיות זיע"א – רבי אברהם חיות זיע"א
רבי יחזקאל לנדא המכונה הנודע ביהודה
רבי שמואל ב"ר יחזקאל לנדא זיע"א כשרות בפראג.

הקבורה בבית הקברות בוצעה במפלסים עקב מחסור בשטח ולרוב סומן על המצבה זהותו של הקבור ומקצועו. יש שאומרים שהקבורה במקום החלה במאה ה- 15, מה שהופך את בית הקברות לאחד העתיקים והמרשימים בעולם.

כתובת הרובע היהודי

רחוב: Maiselova 15, Praha 1 (Josefov)
טלפון: 221-711-562
הוראות הגעה:
רכבת תחתית:קו A (ירוק) עד תחנת Staroměstská
רכבות חשמליות: קווים 18 ו-17 עד תחנת Staroměstská

הגולם מפראג

הגולם מפראג נוצר מנת לנמנוע מזימות של עלילות דמים על פי האדגה על ידי המהר"ל מפראג בן המאה ה-16 שמו רבי יהודה ליווא הקבור בבית הקברות ברובע היהודי בפראג.
הגולם נוצר ושימש את המהר"ל מפראג כשליח נאמן אשר הטיל אימה על כל הגויים מפיצי ולמנוע מזימות עלילות הדם הנוראות שתכננו נגד היהודים. בכל ערב שבת המהר"ל מפראג נהג להוציא את רוח החיים מן היצור מחשש כדי שלא יחלל את השבת, אלא ערב שבת אחד שכח המהר"ל להוציא את רוח החיים והגולם חילל את השבת וסיכן את חייהם של תושבי העיר. הרב רדף אחר הגולם המשתולל והשיגו על יד פתח הכניסה לבית הכנסת העתיק הישן חדש "אלטנוי שול", שם הוציא ממנו את רוח החיים וניפץ אותו לרסיסים. המתתו של הגולם בוצע על ידי מחיקת האות א' ממצחו, מה שהפך את הכיתוב מ-"אמת" ל- "מת".

עירוב בפראג: אין עירוב בפראג.
לשומרי המסורת המעוניינים בטיול כשר לפראג – הנה לפניכם מאמר עם מידע כשר שימושי: כשרות בפראג.

 

מפת הרובע היהודי בפראג